De beste tips om de weerstand te ondersteunen

28-04-2020

Tijdens de Coronacrisis staan we met zijn allen voor heel wat uitdagingen. Lang thuiszitten, grote onzekerheid, het missen van sociale contacten, zorgen over geliefden of werk en goochelen met thuisonderwijs voor de kinderen. Niet niks allemaal! Juist nu is het extra belangrijk om gezond en fit te zijn en je weerstand een boost te geven. Er zijn verschillende voedingsmiddelen en supplementen die je in kan zetten voor een optimale werking van je immuunsysteem. In dit artikel lees je hoe je maaltijden extra voedzaam kan maken en welke supplementen van belang zijn voor je immuunsysteem.

Voeding voor je weerstand

Ontbijt
Ook al is het thuiswerken niet altijd ideaal er zitten ook zeker voordelen aan. Je hebt eindelijk meer tijd voor het bereiden van gezonde maaltijden. Bij het ontbijt kan je bijvoorbeeld denken aan een smoothie met blauwe bessen en groene bladgroenten aangevuld met wei proteïne.  De blauwe bessen in deze smoothie zijn rijk aan polyfenolen en antioxidanten die je immuunsysteem versterken en de groene bladgroenten zitten vol belangrijke mineralen en vitaminen.  De wei proteïne zorgt er niet alleen voor dat je lekker vol zit van je smoothie, het is ook goed voor je botten en spieren.

Tip: kan je moeilijk ontspannen in deze tijd? Neem dan bij of na je ontbijt ashwaganda. Dit middel geeft extra lichamelijke en geestelijke ondersteuning. Het wordt veel ingezet bij stress-situaties omdat het ontspannend en rustgevend werkt.

Lunch
Bij de lunch kan je in plaats van een simpele boterham wat vaker en een goedgevulde salade maken. Voeg ook daar voedingsmiddelen aan toe die je weerstand een extra boost geven. Maak bijvoorbeeld een salade met asperges en avocado, deze zijn beide rijk aan glutathion. Glutathion werkt weerstand verhogend omdat het o.a. betrokken is bij de activering van witte bloedcellen. Zorg ook altijd dat je salade voldoende eiwitten bevat door het toevoegen van eieren, wat vlees of vis, noten, zaden of tempé. Dit zorgt ervoor dat je verzadigd bent en niet verleid wordt door allerlei suikerrijke snacks. Suiker wil je namelijk zoveel mogelijk vermijden, het verandert de samenstelling van je darmflora waardoor je weerstand ondermijnt wordt.

Tip: heb je moeite met het eten van voldoende groenten? Denk dan eens aan een aanvulling met spirulina. Deze blauwalg is ’s werelds meest voedzame greenfood.

Diner
Bij het diner mag natuurlijk een ruime portie groenten niet ontbreken, daarnaast kan je wat vaker shiitake paddenstoelen op het menu zetten deze hebben een positief effect op je immuunsysteem. Gebruik bij het bereiden van je maaltijden ook volop smaakmakers zoals knoflook en kurkuma. Kijk ook in de supermarkt uit naar zwarte knoflook. Door het fermentatieproces is de smaak van de teentjes zacht en zoet geworden, terwijl de bio activiteit van de werkzame stoffen juist verhoogd is.

Supplementen
Naast gezonde maaltijden kan je de weerstand extra ondersteunen met supplementen. In de basis is een hoogwaardig multivitaminen- en mineralenpreparaat een aanrader. Dit kan aangevuld worden met extra vitamine C in een dosering van 1000 tot 3000 mg vanwege haar positieve effect op de weerstand. Denk daarnaast aan vitamine D en zink. Ook curcumine draagt bij aan het immuunsysteem en boswellia ondersteunt de luchtwegen.