Nieuw:

producten nog sneller vindbaar!

Een optimale stofwisseling en weerstand

15-12-2020

Ervoor zorgen dat uw weerstand zo goed mogelijk is, is een antwoord op de onzekere tijden waarin we leven. Door aan uw weerstand te werken, neemt u het heft van uw gezondheid in eigen hand. Hoe ondersteunt u dan de weerstand? Uiteraard zijn de algemene adviezen van gezond en gevarieerd eten, voldoende slapen en voldoende bewegen op iedereen van toepassing. Met supplementen kunt u net dat beetje extra doen om de weerstand op peil te houden. Vooral als u tot de groep van mensen met overgewicht of ouderen behoort dan is dit extra belangrijk. 

Voor mensen met overgewicht is het essentieel om de stofwisseling in balans te houden. Gelukkig zijn er diverse nutriënten die kunnen bijdragen aan het behoud van een gezonde stofwisseling, zoals de vetstofwisseling en de suikerstofwisseling. Voor de vetstofwisseling is er ten eerste groene thee. Dit is van nature rijk aan catechinen waarvan de belangrijkste epigallocatechinegallaat (EGCG) is. Groene thee zorgt onder meer voor een normale werking van lipase in de darm waardoor er niet te veel vet uit de voeding wordt opgenomen. Verder ondersteunt het de vetverbranding waardoor het kan helpen een gezond gewicht te bereiken. Een belangrijk voordeel van groene thee in supplementvorm ten opzichte van het drinken van groene thee, is dat een kwalitatief goed supplement gestandaardiseerd is. Dit wil zeggen dat er bij elke productie onderzocht wordt of er minimaal een bepaalde hoeveelheid catechinen in het product zit, om de werkzaamheid te waarborgen.  

Ten tweede is er choline. Deze vitamine B-achtige stof is een andere waardevolle nutriënt onder meer voor mensen met overgewicht. Choline ondersteunt eveneens het vetmetabolisme. Het cholinederivaat fosfatidylcholine is een bestanddeel van VLDL-cholesterol en betrokken bij de omzetting en afvoer van vetten uit de lever. Choline is daarom ook van belang voor een goed functionerende en gezonde lever.   

Voor de suikerstofwisseling zijn er meerdere opties, te beginnen met kaneel. Deze specerij heeft als supplement zowel een gunstige invloed op het suikermetabolisme als op het vetmetabolisme. Het helpt glucose de cellen in te gaan en ondersteunt de functie van de alvleesklier. Daarnaast ondersteunt kaneel de verbranding van glucose en vetten in vetweefsel én het heeft een gunstige invloed op het verzadigingsgevoel na een maaltijd, waardoor het een bijdrage levert aan gewichtsbeheersing. Het is ook bij kaneel belangrijk om voor een goed gestandaardiseerd en hoogwaardig product te kiezen.   

Berberine is een veelzijdige nutriënt uit de plant Berberis aristata. Berberine in gezuiverde vorm grijpt in op een van de centrale mechanismen in de stofwisseling, namelijk de activiteit van de ‘metabole masterswitch’ adenosinemonofosfaat geactiveerd proteïne kinase (AMPK). Hierdoor draagt het bij aan de opname en verbranding van glucose en vetzuren in de cel. Berberine is ook goed voor een gezonde lever. Onderzoek toont aan dat berberine goed wordt opgenomen in de lever en de lipidenstofwisseling ter plaatse ondersteunt.  

Daarnaast is er mariadistel. Dit kruid staat er met name om bekend dat het goed is voor de lever. Dat het ook invloed heeft op de suikerstofwisseling weet niet iedereen. Het zorgt er, net als kaneel, voor dat de weefsels hun normale gevoeligheid voor insuline behouden, zodat glucose gemakkelijk de cel in kan gaan.  

resveratrol

Last but not least is er het immens populaire supplement resveratrol. Dit zorgt voor een algehele ondersteuning van de gezondheid door te functioneren als sterke antioxidant en daarmee de lichaamscellen te beschermen tegen oxidatieve schade. Het heeft eveneens een gunstige invloed op hart en bloedvaten. 

Bovenstaande nutriënten dragen op diverse manieren bij aan een gezonde stofwisseling en zijn daarom belangrijk voor de gezondheid van mensen met overgewicht. Op oudere leeftijd is het op peil houden van de weerstand vooral een aandachtspunt. De lichaamsprocessen die nodig zijn voor een optimale werking van het immuunsysteem werken immers minder efficiënt. Specifieke nutriënten die goed zijn voor de weerstand (ook op oudere leeftijd) zijn zink, vitamine C en vitamine D. Het mineraal zink heeft een positieve invloed op het immuunsysteem door de productie, groei en werking van T-cellen te ondersteunen en te helpen bij de aanmaak van signaalstoffen. Vitamine C heeft eveneens een gunstige invloed op de functie van de T-cellen en daarmee op de weerstand. Vitamine C is wel de meest bekende nutriënt, waar het de weerstand betreft.

Maar dat ook een voldoende hoge bloedspiegel van vitamine D essentieel is voor het behoud van eengoede immuunfunctie wordt steeds meer duidelijk. Immuuncellen blijken receptoren te hebben voor vitamine D. Een belangrijke werking van vitamine D is dat het de normale afweerreactie reguleert, zodat deze niet te zwak is maar ook niet te sterk. Vitamine E is, naast resveratrol, een andere sterke antioxidant. Het ondersteunt het afweersysteem van de lichaamscellen door te beschermen tegen invloeden van buitenaf en kan daarom ook bij ouderen zinvol zijn.   

Denk zowel bij ouderen als bij mensen met overgewicht ook aan algemene dagelijkse ondersteuning in de vorm van een kwalitatief goede multivitamineomega 3-vetzuren (EPA/DHA) en een probioticum met wetenschappelijk onderbouwde stammen.  

Wilt u meer weten over het ondersteunen van de weerstand met supplementen? Vraag dan het gratis boekje ‘Weerstand’ bij ons aan, dat een duidelijke uitleg bevat over de werking van het immuunsysteem. Bovendien geeft het informatie over de doseringen van de in dit artikel genoemde supplementen.