Interview met zwemster Kira Toussaint

01-12-2019

Kira is 25 jaar, topzwemster en heeft als specialiteit rugslag. Om ervoor te zorgen dat ze iedere dag opnieuw in staat is om met de juiste krachten energieverhouding te kunnen presteren, maakt Kira gebruik van de NZVT-geteste producten van Vitals. We spreken haar over haar route naar de Olympische Spelen in Tokyo.

kira

Voordat Kira mee kan doen aan de Olympische Spelen, zal ze zich eerst moeten kwalificeren. Ondanks dat ze de kwalificatietijd voor de 100 meter rugslag in Berlijn heeft gehaald, zal ze zich moeten bewijzen tijdens het officiële Olympisch Kwalificatie Toernooi in december. Ook voor de andere zwemonderdelen, zoals de estafette, is het belangrijk dat Kira bij de beste vier zwemsters hoort tijdens het Olympisch Kwalificatie Toernooi in april.

Behaalde successen
Kira heeft tot nu toe al veel bereikt in haar carrière als professioneel zwemster. Ze vertelt vol enthousiasme over haar overwinningen: "In augustus 2017 ben ik wereld studenten kampioen geworden op de 50 meter rugslag in Taipei. Dit was de eerste grote internationale wedstrijd die ik won. En het was zo gaaf! Het gevoel dat alles op het juiste moment samenkomt is fantastisch. Vervolgens zwom ik in december 2017 naar zilver op het EK op de 100 meter rugslag en goud op de 4x50 wisselslag mixed estafette. Deze twee races waren beide op dezelfde dag. Hiervoor had ik op een EK nog nooit op het podium gestaan, en toen ineens twee keer op één avond. Bizar! Daarna werd ik in april 2018 de eerste Nederlandse ooit die de ‘magische’ 1-minuut grens verbrak op de 100 meter rugslag. Inmiddels heb ik op 2 november 2019 alweer bijna de 59 seconden grens doorbroken met een tijd van 59.14 seconden. Het is voor mij heel belangrijk om mij elke keer weer te blijven verbeteren. Racen, de race terugkijken en het analyseren. Wat ging er goed? Wat kan er nog beter? En dan weer opnieuw racen. Dat vind ik het allermooiste!"

Discipline
Het behalen van deze successen vraagt om een grote mate van discipline. Kira heeft van maandag tot en met zaterdag verschillende trainingen per dag; landtraining, krachttraining en zwemmen. Op zaterdagmiddag en de gehele zondag is ze vrij. Maar in drukke wedstrijdperiodes kan het voorkomen dat ze vier werken achter elkaar geen vrije dag heeft. "In zulke periodes is het heel belangrijk om extra op slaap en voeding te letten, want dan ligt ziek worden altijd op de loer."

Het belang van voeding
Kira geeft aan dat voeding voor een (top)sporter erg belangrijk is. "Ik eet gevarieerd met als voornaamste doel het herstellen van de training of wedstrijd en het opladen voor het volgende inspanningsmoment. Ik eet bijvoorbeeld altijd hetzelfde ontbijt; kwark met muesli en fruit. Op reis is dit soms lastig omdat in de meeste landen geen kwark is. Dan probeer ik yoghurt te vinden waar ik wat eiwitpoeder doorheen roer. Verder eet ik veel eiwitten en groenten. De hoeveelheid koolhydraten hangt af van de mate van inspanning die ik die dag heb. Op een rustdag eet ik bijvoorbeeld tussen de middag een salade omdat ik die extra koolhydraten niet nodig heb."

Voeding bij blessures
Om op een hoog niveau te blijven presteren en om blessures te voorkomen, wordt Kira dagelijks begeleid door haar fysiotherapeut. "Ondanks de goede begeleiding komt het toch wel eens voor dat ik een blessure heb. Dan pas ik mijn eetpatroon aan omdat ik dan ineens minder kan doen en dus minder verbrand. Op gewicht blijven is dan lastig. Ik eet dan minder en vooral ook minder koolhydraten." Aanvulling met supplementen Sinds april dit jaar gebruikt Kira de supplementen van Vitals. "Ik merk dat ik mij sindsdien een stuk fitter voel en het helpt me gezond te blijven. Iedere ochtend neem ik een halve tablet Elke Dag. Deze multivitamine gebruik ik als aanvulling op mijn voeding. Door het vele trainen, reizen en wedstrijden zwemmen ben ik erg vatbaar. Naast de multivitamine neem ik iedere dag Zink 15 mg ter ondersteuning van mijn immuunsysteem. In de twee weken voor een belangrijke wedstrijd gebruik ik ook nog vitamine C-tabletten omdat het bij mij dan vooral gaat om uitrusten. Dan helpt vitamine C mij om de vermoeidheid te verminderen."

Alleen supplementen met NZVT-keurmerk
Het NZVT-keurmerk is voor Kira erg belangrijk. "Als een product geen NZVT-keurmerk heeft, gebruik ik het niet. Het zou zo zonde zijn om via een vervuild supplement een gehele sportcarrière teniet te doen. Daarom ben ik ook heel erg blij dat Vitals de producten die ik gebruik heeft laten testen en dus een NZVT-keurmerk hebben."

Vitals is trots Kira te mogen steunen in haar route naar Tokyo en wenst haar heel veel succes! Volg Vitals op Facebook en Instagram om op de hoogte te blijven van Kira's voortgang.