Nieuw:

producten nog sneller vindbaar!

Nutriënten die bijdragen aan een goed verlopende spijsvertering

29-06-2021

spijsverteringEen goed verlopende spijsvertering is essentieel voor een optimale gezondheid. Een gezond en evenwichtig voedingspatroon is hierbij van belang, evenals voldoende bewegen, een goede nachtrust en voldoende ontspanning. Bij veel mensen kan de spijsvertering wel wat hulp gebruiken. Op het gebied van voedingssupplementen zijn er gelukkig legio mogelijkheden om de spijsvertering op een veilige en effectieve manier te ondersteunen. In dit artikel lichten we de werking toe van een aantal goed onderbouwde nutriënten.

Van oudsher worden al bepaalde planten(extracten) ingezet vanwege hun positieve invloed op de spijsvertering. Effectief zijn onder meer artisjok, gember, vijgcactus en olijfblad. Van artisjok is bekend dat het kan bijdragen aan een optimale spijsvertering en dat het de peristaltiek in het maagdarmkanaal ondersteunt. Tevens kan artisjok het maagslijmvlies helpen beschermen. Gember is eveneens een zeer populair kruid waar het de spijsvertering betreft. Het ondersteunt de maagmotiliteit en de maagontlediging, en draagt bij aan een comfortabel buikgevoel. Het extract van vijgcactus (Opuntia ficus-indica) is rijk aan vezels en slijmstoffen. Dit combineert uitstekend met een extract uit olijfblad. De combinatie van deze twee plantenextracten zorgt ervoor dat er een dunne film wordt gelegd over het maagslijmvlies, waardoor de maagwand wordt beschermd. Tevens ondersteunt het de lichaamseigen aanmaak van slijm.

Berberine, een fytonutriënt dat onder meer voorkomt in de plant Berberis aristata, heeft een brede werking in het maagdarmkanaal. Het draagt bij aan het behoud van een normale zuurgraad in de maag. Verder speelt het een belangrijke rol bij het in evenwicht houden van het darmmicrobioom, door de groei van gunstige darmbacteriën te ondersteunen. Tevens helpt het bij de regulatie van de normale darmperistaltiek. Berberine wordt bovendien veel ingezet voor het darmslijmvlies omdat het helpt bij het sterk houden van de tight junctions, waardoor de darmbarrièrefunctie intact blijft. Tot slot draagt het bij aan het behoud van een evenwichtige immuunrespons in de darm.

Tijdens de spijsvertering worden macronutriënten (koolhydraten, eiwitten en vetten) door enzymen afgebroken tot kleinere bouwstenen die gemakkelijk opgenomen kunnen worden via de darmwand. Dit proces kan uitstekend ondersteund worden door het gebruik van een supplement met spijsverteringsenzymen, als (tijdelijke) aanvulling op de lichaamseigen enzymsynthese. Een goed enzymsupplement bevat een breed spectrum aan spijsverteringsenzymen, zoals koolhydraat-, eiwiten vetsplitsende enzymen, aangevuld met een speciaal enzym dat helpt bij het verteren van gluten. Gluten zijn bepaalde eiwitten in graansoorten zoals tarwe, rogge en gerst, die voor veel mensen lastig te verteren zijn. Een enzymsupplement kan bij elke maaltijd gebruikt worden, zo lang dit nodig is.

De waarde van een gezond darmmicrobioom kan nooit genoeg benadrukt worden. Onderzoekers leggen steeds meer verbanden tussen het darmmicrobioom en diverse lichaamsfuncties, zoals het immuunsysteem en de hersenfunctie. Om de gezondheid bij iemand optimaal te kunnen ondersteunen, moet daarom altijd eerst gekeken worden naar hoe de darm functioneert. Suppletie met een prebioticum en een probioticum is in veel gevallen een goed idee. Een prebioticum bestaat uit oplosbare vezels die onverteerd de darm kunnen bereiken en die als voedselbron dienen voor de gunstige darmbacteriën en op deze manier helpen om het darmmicrobioom gezond te houden. De darmbacteriën zetten deze vezels door middel van fermentatie om in korteketenvetzuren (zoals butyraat), die op hun beurt het darmslijmvlies voeden en helpen om de darmbarrièrefunctie intact te houden. Er zijn veel verschillende oplosbare vezels die een prebiotische werking hebben, maar niet allemaal zijn ze even effectief. Oplosbare vezels uit de bonen van de Indiase guarplant hebben veel voordelen. Deze worden volledig gefermenteerd door de darmflora zonder aanleiding te geven tot onprettige gasvorming, zoals dit weleens bij fructo-oligosachariden (FOS) gebeurt. Ook vormen deze guarboonvezels, in tegenstelling tot bijvoorbeeld psylliumvezels of acaciavezels, geen gel als deze gemengd worden met water of voedsel en zijn deze dus zeer gebruiksvriendelijk. Tot slot is de werking van guarboonvezels zeer sterk wetenschappelijk onderbouwd. Kortom, een fijn en effectief product voor dagelijks gebruik voor ieder die zijn darmen op een goede manier gezond wil houden.

Probiotica kunnen tijdelijk gebruikt worden om de darmflora te ondersteunen, zoals tijdens of na een antibioticakuur. Maar ook kan het soms nodig zijn om een probioticum langer in te zetten. Een goed probioticum bestaat uit bacteriestammen die een bewezen gunstige invloed hebben op de darmgezondheid. Er zijn immers veel verschillende bacteriestammen die lang niet allemaal effectief zijn. Het is daarom altijd belangrijk om erop te letten dat er op het etiket van een probioticum staat vermeld welke stammen er zijn gebruikt. Het is niet voldoende als er bijvoorbeeld staat dat een product Lactobacillus rhamnosus of Lactobacillus acidophilus bevat. Dit zijn slechts de soortnamen, waarbij de naam van de specifieke stam ontbreekt. Tot de best onderbouwde bacteriestammen ter wereld horen de stammen Lactobacillus rhamnosus GG (LGG), Lactobacillus acidophilus LA-5 en Bifidobacterium lactis BB-12. Van deze stammen is bekend dat ze de hoge zuurgraad in de maag overleven, ongevoelig zijn voor de inwerking van gal, en levend de darm bereiken waar ze hun werking kunnen uitoefenen. Alle drie hebben ze een positieve invloed op de activiteit van andere gunstige darmbacteriën en helpen ze bij het onderhouden van het darmslijmvlies. Verder ondersteunen deze probiotica de vertering en opname van voedingsstoffen.

Bovenstaande voedingssupplementen vullen elkaar mooi aan en vormen een compleet palet aan mogelijkheden om het maagdarmkanaal en de spijsvertering op een effectieve manier te kunnen ondersteunen.